+48 607 60 38 90 / +48 784 624 171 | biuro@4itsecurity.pl

Bezpieczeństwo IT - oficjalny blog 4 IT SECURITY

10 lipca 2016

Fenomen portali społecznościowych

W obrocie danymi kluczowa jest równowaga między ochroną prywatności i potrzebami biznesu. Rejestrując się na portalu społecznościowym decydujemy się na udostępnianie swoich danych osobowych. Akceptując regulamin danego serwisu, wyrażamy zgodę na przetwarzanie tych danych. Serwisy społecznościowe gromadzą coraz więcej danych o swoich użytkownikach oraz łączą ludzi niewielkim kosztem, co może być niezwykle korzystne dla firm chcących poszerzyć grono swoich klientów. Portale społecznościowe mają duże możliwości i pozwalają pozostać w kontakcie i dzielić się treściami z ludźmi na całym świecie. Jednak w parze z tymi możliwościami idą również zagrożenia.
Internauci umieszczają w portalach społecznościowych duże ilości informacji o sobie, wskazujących na ich zainteresowania, upodobania czy też preferencje. W ten sposób stają się idealnym celem dla działań marketingowych. Bazy danych osobowych są podstawą działania działów marketingu i reklamy. Są one wykorzystywane do prowadzenia reklamy personalnej, badań zachowań klientów, wysyłania personalizowanych materiałów reklamowych. W efekcie powstaje coraz więcej rozbudowanych baz danych zawierających dane osobowe. W tym momencie wzrasta szansa na wyciek danych z takich baz, co stanowi zagrożenie dla prywatnosci osób tych danych. Portale społecznościowe próbują zebrać duże ilości danych osobowych użytkowników, często bez ich jednoznacznej wiedzy o tym, co rodzi wiele kontrowersji. Warto również zwrócić uwagę, że banki i firmy pożyczkowe przy badaniu zdolności kredytowej korzystają z systemów, które analizują m.in. naszą aktywność w serwisach społecznościowych czy historię zakupów w sieci. Wśród firm, które nie ukrywają, że przy badaniu zdolności kredytowej wykorzystują dane dostępne w Internecie jest Kredito24.pl. Podmiot, który jest właścicielem portalu, posiada wiele istotnych informacji dotyczących zarówno użytkownika, jak i jego znajomych. Dlatego też bardzo często portal społecznościowy ma charakter komercyjny.

 

Dlaczego portale społecznościowe są tak atrakcyjne?

  • z portali społecznościowych korzysta bardzo dużo użytkowników, którzy dzielą się informacjami, udostępniając je innym. Internauci chętnie dzielą się osobistymi przeżyciami i zdjęciami - angażując się coraz mocniej w życie danej społeczności,
  • korzystanie z aplikacji jest bardzo proste, dzięki czemu nawet osoby nie mające dużego pojęcia na temat Internetu bez żadnych problemów odnajdą się w niej,
  • komunikacja ze znajomymi - dzięki portalom społecznościowym mamy wszystkich znajomych pod ręką,
  • można nawiązać nowe znajomości.

Portale społecznościowe, które skupiają miliony użytkowników w różnych grupach wiekowych na całym świecie dają szerokie możliwości zaistnienia, jednak mogą być również zagrożeniem i potencjalnym źródłem sytuacji kryzysowej. Tworząc fikcyjne konto można stać się znajomym określonej grupy osób i mieć dostęp do zasobów informacyjnych tej grupy. Antidotum jest świadomość ryzyka. Od momentu uzyskania świadomości zaczynamy postępować ostrożniej.

Kto jest administratorem danych w portalach społecznościowych?

Odpowiedź na to pytanie wbrew pozorom nie jest jednoznaczna. Ze względu na olbrzymią ilość przechowywanych danych osobowych portale społecznościowe muszą dostosować się do obowiązującego na terenie Polski prawa, zwłaszcza do Ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku. W myśl tej ustawy, na straży ochrony danych osobowych stoi GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych). Jednakże ustawa odnosi się do podmiotów, które mają siedzibę na terytorium Polski, albo w państwie trzecim, o ile przetwarzają dane osobowe przy wykorzystaniu środków technicznych znajdujących się na terytorium Polski. Tak więc, pomimo korzystania z usługi w Internecie skierowanej do polskich internautów mogą oni nie mieć możliwości dochodzenia prawa do ochrony swoich danych osobowych, gdyż właściwym do tego jest organ innego państwa. Tak jest w przypadku Facebooka, który posiada polską wersję językową. Facebook na administratora danych osobowych swoich użytkowników spoza Stanów Zjednoczonych i Kanady wyznaczył Facebook Ireland Limited - Spółkę z siedzibą w Irlandii i podlegającą ustawodawstwu tego państwa.

Komentarze (0)

Dodaj

Popularne wpisy